17 dingen die ik leerde in 2017

Dit keer geen uitgebreide terugblik op 2017, want ik wil liever schrijven over de dingen die ik het afgelopen jaar heb geleerd. Want dat zij...

Dit keer geen uitgebreide terugblik op 2017, want ik wil liever schrijven over de dingen die ik het afgelopen jaar heb geleerd. Want dat zijn er veel. 

Voor mij persoonlijk was 2017 een verdomd mooi jaar, dat overigens echt voorbij is gevlogen. 2016 lijkt bijna gisteren. Toch is 2016 jaartal al een heel jaar geleden. 2017 kwam en ging en was, zoals ik al zei, heel mooi. Natuurlijk zijn er ook mindere dingen gebeurd. Al deze gebeurtenissen wil ik graag samenvatten in levenslesjes. Zeventien, want dat staat mooi. 


Rotterdam vanuit de Euromast, september 

1. Als ik maar hard genoeg werk, kan ik écht wel bereiken wat ik voor ogen heb.
Ik ben in april 2017 geslaagd voor mijn opleiding redactioneel medewerker en hoewel ik dat ook wel gewoon verwachtte, had ik tijdens mijn stageperiode toch wel onzekere momentjes: 'is mijn portfolio wel goed genoeg?', 'Zal ik excellent afstuderen?' Dat laatste is helaas niet gelukt. maar ik heb wel met dikke voldoendes mijn diploma gehaald. Momenteel studeer ik Communication & Multimedia Design en ook nu ben ik af en toe onzeker over mijn eigen kunnen, maar ik weet zeker dat als ik mijn best doe, ik mijn P heus wel haal. 

2. Liefdesgevoelens liggen niet altijd op één lijn en dan is het beter dat de relatie ophoudt. Zelfs als je dat op dat moment zelf niet wil. En dat breekt je hart en maakt je onzeker. En boos. Maar soms gaat het zo. Je komt er in ieder geval altijd wel overheen, ook al voelt het vaak in de eerste paar weken erna totáál niet zo. 

3. En vaak komt er wel wat beters op je pad. Of in mijn geval een iemand.  ♥ Waarbij je dan wél zeker weet dat jullie op één lijn liggen. En daarbij is het niet erg om soms dan toch nog wat onzeker te zijn (alhoewel, dit is iets wat ik nog steeds moet leren).

4. Dat jezelf uitspreken echt heel belangrijk is. Vooral tegen zij die het meest voor je betekenen. Dit is iets wat ik in 2017 zeker goed geleerd heb, maar nog ff wat meer moet doen in 2018. 90% meer of zo. #nieuwsjaarsvoornemen

5. Dat Groningen (de stad) niet zo'n boeren gat is als ik dacht. Sterker nog, de stad is super leuk! Super bruisend, lekker compact en leuke winkels. Zeker een aanrader als je nog eens zin hebt om een nieuwe stad in Nederland te ontdekken. Was er in 2016 wel al een aantal keren geweest, maar in 2017 leerde ik stad nog beter kennen. 


Xabia, Spanje, in juli

6. Dat er meer goede muziek naast The Weeknd bestaat in hetzelfde genre dat lekker klinkt.
Ik was in 2017 en daardoor nog al The Weeknd hooked en luisterde dan ook bijna niets anders, maar tegen het eind van 2017 is daar verandering in gekomen and I'm loving it.

7. Echte vriendschappen gaan nooit verloren. In 2017 was ik reunited met al mijn beste vriendinnen, waarvan ik er een paar al heel lang niet had gesproken of gezien. Echt zo fijn! En ook dat als je elkaar zelfs alleen één keer in de paar weken ziet, het nog goud is.

8. Dat de dood a part of life is en echt héél rot. En vaak oneerlijk, soms onverwachts. En heel onwerkelijk. 

9. Dat ik meer Spotify afspeellijsten moet gaan aanmaken in bepaalde periodes of voor speciale gebeurtenissen, omdat ik er maanden later nog zo lekker mee kan wegdromen, terugdenkend aan de periode of gebeurtenis. 

10. Dat je best doen niet altijd goed genoeg is, aldus mijn docent Creativity, op de HU. Lekker tegenstrijdig met punt 1, maar blijkbaar wel waar, zo blijkt uit het cijfer dat ik had gehaald voor het vak Creativity (net aan een voldoende). Ik ging nadat ik mijn cijfer wist praten met de docent over waar het aan lag, want ik was het er niet mee eens, omdat ik wél m'n best had gedaan. ''Maar soms moet je jezelf ook meer durven laten zien.'' zei m'n docent onder andere. Doen dus... 


Amsterdam, in november

11. Er bestaat zoiets als een spellingsalfabet. Altijd als m'n vader de letters van onze postcode opnoemde als ''Anton Gerard'', dacht ik dat dat gewoon zijn ding was. Eh... ja. Soms leef ik onder een steen. 

12. Dat The Weeknd en Ed Sheeran beiden echt vet goed zijn live en dat concerten nog altijd een van de meest magische dingen op aarde zijn. Die hele vibe, de excitement vooraf en de mooie herinnering erna. Het is bijna verslavend. Heb nu al zoveel zin in WOO HAH!, waar ik in juli naartoe ga. Best veel artiesten die ik graag luister komen optreden!

13. Ik ben nog niet ready om op mezelf te gaan wonen. Voor ik studeerde in Utrecht vond ik het wel een fijn idee om op kamers te gaan, maar nu niet meer zo. Het lijkt me gewoon niet chill om alleen te zijn. Ik ben iemand die graag alleen is, maar helemaal alleen wonen lijkt me dan weer zo... alleen. (😂) Je hebt dan niet meer de keuze of je alleen op je kamer gaat zitten als je op jezelf wilt zijn, of dat je je beneden bij je familie voegt als je zin hebt in mensen om je heen. Samenwonen lijkt me dan wel weer wat, maar dat is iets waar naar mijn mening erg goed over nagedacht moet worden. Samenwonen met je beste vriendin of vriend(in) klinkt bijvoorbeeld wel helemaal geweldig, maar als er opeens veel irritaties ontstaan is dat best vervelend. 
Bij mij is het in ieder geval (nog) niet aan de orde; ik blijf voorlopig nog even thuis wonen. Bovenal omdat we in mei naar een super mooi huis in Dordrecht gaan verhuizen. Heel spannend!

14. Dat volwassen worden lastig kan zijn, maar dat het eigenlijk ook wel heel erg gewoon vanzelf gaat. 

15. 20 worden betekent daarbij ook niet meteen dat je je af en toe niet meer als een kind kunt gedragen. Toen ik 20 werd op 11 september, dacht ik echt dat ik in één klap super volwassen zou moeten zijn, maar dat is helemaal niet zo. En soms kun je dus ook nog gewoon lekker kinderachtig doen. 

16. Dat niemand - ook ikzelf niet - onsterfelijk/onschadelijk is, maar dat het niet goed is om hier teveel bij stil te staan. Ik had het afgelopen jaar een periode waarin ik een beetje hypochonder trekjes had. Niet heel bevorderlijk voor m'n state of mind. Gelukkig heb ik er nu geen last meer van. :) 

17. Het is soms goed om spontane dingen te doen met mensen die je misschien niet heel goed kent. Daar komen of nieuwe vriendinnen van óf anders gewoon leuke herinneringen. :)

Gelukkig 2018 jullie! 

PS: mocht je geïnteresseerd zijn in mijn 2017 gevormd in een afspeellijst, here you go:


You Might Also Like

0 reacties