What I don't like about tourists

Waarom ik gekozen heb voor een titel in het Engels weet ik niet, maar het klinkt gewoon net wat leuker. Afgelopen paar weken heb ik simpelwe...

Waarom ik gekozen heb voor een titel in het Engels weet ik niet, maar het klinkt gewoon net wat leuker. Afgelopen paar weken heb ik simpelweg niet geblogd omdat ik in Italië was. Over die vakantie zelf zal ik komende week nog wel vertellen in een artikel, compleet met een boel foto's, want in dit artikel ga ik het hebben over toeristen. En dan niet de toeristen die je ziet in eigen land, maar je 'mede-toeristen' die je (weleens) ziet als je in een ander land bent. Er zijn namelijk twee soorten toeristen, is me opgevallen. Je hebt de toerist die wel een toerist is, maar zich wel tot op een zeker punt aanpast aan de cultuur van het land waar die zich bevind en een paar woordjes van de taal spreekt of in ieder geval goed Engels kan (overigens is het niet altijd vanzelfsprekend dat je Engels kunt, misschien kun je gewoon geen Engels omdat je het nooit geleerd hebt). Als zo'n soort toerist zie ik mezelf ook graag. Er zijn namelijk ook toeristen die juist het tegenovergestelde zijn van de toerist die ik zojuist beschreven heb. Die toerist kenmerkt zich op zoveel verschillende manieren dat ik het een artikel waard vind. In dit artikel daarom een lijst met toerist-dingen die tijdens mijn vakantie het bloed onder mijn nagels vandaan hebben gehaald.



Een Engels dametje dat heel langzaam en hard Engels ging praten tegen de receptionisten. De vrouw achter de balie kon prima Engels, het kwam enkel door het Britse accent van de vrouw dat de receptionist wat dingen niet begreep, maar dat geeft de Britse vrouw nog niet het recht om tegen de receptionist te praten alsof ze een kleuter is. Ze praatte ook met zo'n neerbuigende toon, alsof de receptionist dom was ofzo. Los van het feit dat die Britse mevrouw gewoon net wat te overdreven reageerde, vind ik het sowieso heel stom als mensen/toeristen denken dat mensen die geen Engels kunnen, of niet goed, meteen dom zijn. Want nee, dat is niet zo.

Toeristen die respectloos zijn tegenover de bevolking/hotelmedewerkers/winkeliers/etc. Dat je bijvoorbeeld toevallig geld hebt om in een vier sterren hotel te zitten, geeft je niet het recht om je respectloos/arrogant te gedragen tegen het hotelpersoneel. Een 'hello', 'thank you', 'merci' of 'grazie' (afhankelijk van het land waar je bent) kan er toch wel vanaf? Ik bedoel, het is bijvoorbeeld niet gebruikelijk dat de kamer waarin je slaapt elke dag wordt schoongemaakt, toch? Dus waarom zou je je tijdens je verblijf in een hotel dan wel zo gedragen? Bedank de schoonmaakster gewoon even als ze op de deur klopt en 'service' roept terwijl jij het eigenlijk nog niet verwacht had. Ze maakt wél je kamer schoon en werkt hard.


Van die über, über-toeristen: oranje shirt aan van een of andere voetbalspeler, sokken in sandalen, grote camera om de nek... Er staat nog net niet op hun voorhoofd dat ze Nederlands zijn, of iets van 'I'm absolutely not from here, I'm a tourist!' En natuurlijk is dat prima, maar aan de andere kant denk ik van: moeten dat knaloranje t-shirt, die Nederlandse pet en die sokken in sandalen nou? Leuk dat je zo super trots op je vaderland en geen enkele fuck geeft om het feit dat je er op z'n zachts gezegd helemaal niet modieus uitziet, maar echt een leuke landvertegenwoordiging is het niet, of wel? (no offence, btw!)

Er is iets heel specifieks waar ik een hekel aan heb, maar dat heeft eerst een beetje uitleg nodig; want ik weet niet hoe het in andere landen zit, (waarschijnlijk geldt dat daar ook wel gewoon) maar in Italië is het een beetje ongepast om in je zwembroek en en badslippers een restaurant(je)/café/winkel/whatever binnen te stappen. Nou lijkt het me een beetje sterk om (sowieso, als toerist of bewoner) half naakt een restaurant of winkel binnen te gaan, maar bij hotels of campings heb je soms ook een restaurant en als er dan toeristen zijn die dus in hun badkleding en soms ook nog zónder schoenen het restaurant binnen stappen, denk ik echt: ''Moet dat nou zo!?'' Ik vind dat het gewoon netter is om wat aan te trekken, al is het maar een jurkje en sandaaltjes.


Oh well, mijn irritatie-lijstje is niet zo heel lang als dat ik in eerste instantie dacht dat ie zou worden, maar dat is eigenlijk alleen maar positief! Natuurlijk zijn er nog wel wat dingen waar je je aan kunt ergeren als je op vakantie bent (en dan met name toerist-gerelateerde dingen). Maar die zijn me dan gewoon niet opgevallen tijdens mijn vakantie en als ik me er zelf niet aan geërgerd heb, kan ik er ook niet over schrijven in dit artikel, haha. In ieder geval hoop ik wel dat jullie het weer leuk vonden om dit artikel te lezen. Aan wat voor toeristische dingen irriteer jij je als je op vakantie/op reis bent? 



Afbeeldingen: alle afbeeldingen heb ik zelf gemaakt tijdens mijn vakantie, als je een foto ergens voor wilt gebruiken, heb ik graag dat je daar dan eerst mijn toestemming voor vraagt. In een ander artikel zal ik trouwens nog meer foto's laten zien, met een verslag erbij!

You Might Also Like

0 reacties