All over couchsurfin'

Ik was van plan om vandaag eigenlijk een Engels artikel online te gooien, omdat dit originele artikel eigenlijk een opdracht voor Engels is,...

Ik was van plan om vandaag eigenlijk een Engels artikel online te gooien, omdat dit originele artikel eigenlijk een opdracht voor Engels is, maar omdat het misschien gek is om opeens een Engels artikel op mijn blog te hebben staan, terwijl de rest van mijn blog geheel Nederlands is, leek het mij toch een beter idee om het Engelse artikel gewoon te vertalen naar het Nederlands en dan gewoon nog een keertje te posten op mijn eigen persoonlijke blog (want voor school heb ik nu ook een eigen blog, super tof eigenlijk). In ieder geval wil ik het vandaag graag hebben over iets wat mij al een hele tijd interesseert, namelijk 'couchsurfing'.



Misschien denk je nu wel: 'Romana, what the hell is 'Couchsurfing'? In dat geval heb ik hier een uitleg voor je: Couchsurfing betekent eigenlijk gewoon letterlijk ''van 'couch' naar 'couch' gaan. Stel je bent student en je komt in een nieuwe stad. Veel geld heb je niet, dus je ziet het niet zo zitten om veel geld uit te geven aan een hotel. Iets wat je dan kunt doen is slapen bij een vriend die toevallig in dezelfde stad woont als waar jij bent. Je blijft er een paar dagen en daarna ga je weer naar een andere vriend, waar je ook een paar dagen verblijft. Je bent aan het 'couchsurfen'! Dit concept is er ook voor reizigers die geen geld willen of kunnen uitgeven aan een hotel. Naar mijn mening een super idee!

Het is een hele goedkope manier van reizen, omdat je geen geld hoeft uit te geven aan een plek om te slapen, het eten en andere dingen waarvoor je wel moet betalen als je in een hotel verblijft. Het zou kunnen dat de persoon waarbij je verblijft (het hoeft niet perse een vriend te zijn) wel een beetje geld vraagt, maar waarschijnlijk lang niet zoveel als wat je zou moeten betalen als je voor elk ander onderkomen zou moeten betalen. Ook geeft couchsurfing je een geweldige kans om de stad, of elke andere plek die je kunt bezoeken, te ontdekken op een hele andere manier, omdat je hoogstwaarschijnlijk wel wát tijd zal doorbrengen met de persoon in wiens huis je verblijft. Die persoon kan jou coole plekken laten zien waar je nog nooit van hebt gehoord, lokale winkeltjes en plaatjes waar alleen de 'insiders' vanaf weten. Je zal je waarschijnlijk veel meer een local voelen dan een toerist. En dat is iets waar ík altijd naar streef!

Er is ook een site voor mensen die graag (zouden willen) couchsurfen en/of voor mensen die een slaapplek (willen) aanbieden aan couchsurfers. Trouwens, het hoeft niet perse een bank te zijn natuurlijk. Die mensen zullen vast ook wel een bed hebben waar je in kunt slapen als couchsurfer. Het enige wat voor mij wel heel belangrijk is, en naar mijn mening ook wel logisch, is dat de persoon waarbij ik zou verblijven, wel aardig is. Ook zal ik persoonlijk al best snel bang zijn dat dingen 'awkward' worden of zo. En ik zou liever bij een meisje willen verblijven dan bij een jongen, (tenzij hij knap is! ;)) omdat ik sowieso niet zo heel tof zou vinden als de eigenaar van het huis opeens de badkamer in zou lopen als ik onder de douche stond, maar met een meisje lijkt dat me net, net, echt net wat minder awkward. Haha.


Of ik mijn eigen huis (of beter gezegd bank) zou aanbieden aan couchsurfers? Ik weet het nog niet zo goed. Het ligt ook aan waar ik woon als ik later op mezelf woon. De meest realistische plek om te wonen zou voor mij Rotterdam, of misschien Amsterdam zijn. Maar mijn droom is om in een stad als Rome te wonen. Of in Amerika. Maar stel dat ik blijf wonen in de mega saaie stad waar ik nu woon, dan zou geen enkele couchsurfer denk ik interesse hebben in mijn bank. Ik denk wel dat ik het heel leuk zou vinden om iemand in mijn stad (welke stad dat dan ook mag zijn later) rond te leiden en het lijkt me ook een geweldige manier om nieuwe vrienden te maken. Ik vind couchsurfing.org een geweldig concept en zodra mijn ouders het goed vinden, schrijf ik mezelf in op de site. Er is natuurlijk altijd een kans om de verkeerde mensen tegenkomen of mensen die je gewoon liever niet op je bank hebt liggen slapen, maar op het internet moet je sowieso altijd wel voorzichtig zijn. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen. Wat vinden jullie van couchsurfing? Zou je het later) ook wel willen doen of heb je het al een keer gedaan? 



Bron(nen): CouchSurfingDictionaryReference || Afbeelding(en): CouchSurfing, van mijzelf

You Might Also Like

0 reacties