De definitie van bloggen

Bloggen. Wat is bloggen eigenlijk? Als ik aan bloggen denk, dan denk ik aan reviews, mooie foto's en goede artikelen die lekker lezen. M...

Bloggen. Wat is bloggen eigenlijk? Als ik aan bloggen denk, dan denk ik aan reviews, mooie foto's en goede artikelen die lekker lezen. Maar als dat de definitie zou zijn van het bloggen, dan zou je wat ik doe geen bloggen kunnen noemen. Ik maak geen foto's voor mijn blog en in de vele artikelen die ik heb weggetikt zijn er maar twee ervan een review. En het laatste zou ik niet zelf kunnen beoordelen. Toch doe ik het, bloggen. Er zullen ook vast mensen zijn, sterker nog, ik ken mensen die zichzelf blogger noemen als ze een Tumblr pagina hebben. Dat vind ik niet echt terecht. Tenzij je artikelen plaatst op Tumblr vind ik niet dat je jezelf een blogger kunt noemen als je alleen maar foto's plaatst/reblogt op Tumblr. Wel vind ik dat bloggen is iets is wat heel breed is. En ik vind het ook jammer dat er een beetje een standaard is ontstaan van een 'goede' blog. Over dat standaard, en daarbij mijn blog, wil ik het in dit artikel hebben.


Pfew, wat een lange inleiding voor mijn doen, haha. Laat ik beginnen met zeggen dat dit helemaal niet negatief bedoeld is en dat ik in dit artikel helemaal niet het bloggen of bepaalde blogs wil afkraken.
Om de vorige zin  kracht bij te zetten ga ik maar gelijk vertellen wat ik zo geweldig vind aan het bloggen. Ik kan op dit kleine stukje internet wat ik heb alles zetten wat ik wil. Mijn eigen mening, crappy foto's, muziek, etc.
Ik zou elke zin een ander kleurtje kunnen geven, per alinea een ander lettertype kunnen instellen. Ik kan alles doen. Nou doe ik die de laatste dingen natuurlijk niet, want ik weet dat dat niet fijn leest. Plus, ik vind het ook niet mooi, haha. Maar ik kan alles zetten en doen hier wat ik wil. Dat vind ik leuk.

Daarom vind ik het zo jammer dat ik vaak het gevoel heb dat mijn blog niet goed genoeg is. Natuurlijk komt dat gevoel helemaal van mijzelf en daar kan ik niemand kwalijk voor nemen. Maar mijn blog bevat geen zelf geschoten foto's to die for, er zijn genoeg dagen dat ik niet blog en ik heb nog altijd dat lelijke '.blogspot' in mijn URL staan. Ik heb het gevoel dat wij als bloggers allemaal proberen om uit de 'baby blog-zone' te komen. Daarmee bedoel ik die periode dat je net bent begonnen met bloggen, je een ongelofelijk basic en standaard thema hebt, over onderwerpen schrijft waar elke blog al vol mee staat en foto's maakt die een slechte belichting hebben, thanks to je geliefde telefoon. Ik heb het gevoel dat ik nog uit deze periode moet komen. Mijn foto's (als ik ze überhaupt maak) zijn verre van geweldig mooi en ik mag wel wat doen aan het feit dat ik zo weinig blog. Dit laatste heeft natuurlijk ook met discipline te maken, maar het geeft in ieder geval de uitstraling dat ik niet veel om het bloggen geef, ofzo. Maar dat is helemaal niet zo. Ik houd enorm veel van bloggen, maar alle inspiratie die in mij opkomt, komt er net zo snel weer uit, want negen van de tien keer vind ik mijn ideeën niet goed genoeg.


Natuurlijk moet ik wel eerlijk bekennen dat ik niet héél veel doe voor het bloggen. Ondanks dat ik het wel een paar keer heb gezegd, heb ik bijvoorbeeld nog steeds geen camera waarmee ik foto's mee kan maken. Mijn moeder heeft wel een goede camera, misschien kan ik die wel een keertje lenen. Maar echt een eigen camera kopen ga ik niet doen, want bloggen is niet datgene waar ik al mijn tijd aan besteed of zou willen besteden. Dit klinkt zo raar, want ik vind bloggen een van de leukste dingen die er is, maar er is nog één ding wat ik leuker vind dan het bloggen, en dat is het schrijven van kleine gedichten en verhaaltjes, maar vooral het leren in, en maken van muziek.

Random webcam selfie, omdat dit gewoon mijn eigen blog is.

Daarom bedacht ik me dat ik die twee dingen best zou kunnen combineren. Ik schrijf weleens teksten voor een liedje, die zou ik best op mijn blog kunnen plaatsen. Dit zelfde geld voor de gedichtjes die ik schrijf. Artikelen hoeven niet perse lang te zijn om goed te zijn. Als ik een liedje aan jullie wil laten luisteren, dan kan ik dat gewoon doen. Natuurlijk is het belangrijk dat je blog kwalitatief goed is, als je een beetje 'serieus' genomen wilt worden. Zo min mogelijk spellingsfouten, goede foto's, (of ze nou van jezelf komen, of niet) en artikelen met inhoud, en daar hoeven artikelen niet perse lang voor te zijn. of ze dan lang zijn of niet. Maar ik heb besloten om niet meer mijn excuses aan te bieden voor het feit dat mijn foto's niet de beste zijn en dat ik soms een paar dagen niets post. (als ik weken niks post is het natuurlijk een ander verhaal. dat is vaak genoeg gebeurd, maar ik ga mijn best doen om dat te vanaf nu te voorkomen!) Ik ken genoeg blogs die niet elke dag iets posten, maar die wel heel erg goed zijn en leuk schrijven.

Dit is gewoon mijn blog en ik zet erop wat ik wil, wanneer ik dat wil en hoe ik dat wil. Natuurlijk blog ik om mijn bezoekers te pleasen, maar ik blog het meeste voor mezelf! :)



Afbeelding(en): WeHeartIt

You Might Also Like

1 reacties

  1. Leuk stuk! Ik herken me hier namelijk ook wel erg in. Op zich vind ik het logisch dat je als blogger een beetje uit die beginnende fase wil komen, maar ik denk nu ook wel eens: wat zou het toch heerlijk zijn om af en toe júist een blog te hebben die nog niet zo heel veel voorstelt, zeg maar. Waar je gewoon écht alles op kan schrijven, lekker random, niet per se van goede kwaliteit, wanneer je zelf wil. Dat ga ik toch echt niet doen op mijn eigen blog nu, maar het is inderdaad best raar dat er dan 'twee soorten blogs' zijn.

    BeantwoordenVerwijderen