De muziek van tegenwoordig

De meeste mensen uit mijn omgeving weten denk ik wel dat ik niet bepaald van top 40 muziek houd. Hiervoor heb ik verschillende redenen. Het ...

De meeste mensen uit mijn omgeving weten denk ik wel dat ik niet bepaald van top 40 muziek houd. Hiervoor heb ik verschillende redenen. Het is niet dat ik top 40 muziek meteen de grond in wil trappen, maar omdat dit mijn eigen blog is waar ik gewoon mijn mening kwijt kan, vind ik wel dat ik die redenen hier neer kan zetten. Natuurlijk wel met een goede uitleg erbij. Naast dat ik alle muziek een beetje eentonig vind, ik de songtekst negen van de tien keer nergens op vind slaan, merk dat er veel auto-tune gebruikt wordt, is een van de voornaamste redenen dat ik niet naar top 40 muziek luister, dat alles zo om seks draait.

Zo. Dat is er uit. Niet dat ik enorm preuts ben en nooit over seks wil praten ofzo, maar het is toch een beetje raar. Toch wil ik het er een beetje over hebben in verband met dit artikel. Het valt me gewoon erg op dat er op MTV heel vaak halfnaakte, dansende vrouwen te zien zijn in clipjes waarin gezongen wordt over 'het bedrijven van de liefde'. Ook zie ik vaak genoeg de artiest zelf dansen en zingen in niks anders dan lingerie of een bikini. Ik vraag me dan echt af waarom. Ik zelf bezoek vaak de site Girlscene, en ik heb al vaak een artikel op hun site voorbij zien komen waarin er werd gevraagd of de lezers de zoveelste clip van artiest a of b 'te ver' vonden gaan. De meeste reacties waren negatief, als in 'ja, dit gaat veel te ver'. Waarom krijgt zo'n clip dan wel zoveel kijkcijfers?



Zo was er ook rond de clip Wrecking Ball van Miley Cyrus veel ophef ontstaan, en niet alleen over haar clip(s). Zoveel mensen vonden Miley te ver gaan in hoeverre zij zich bloot gaf aan de wereld. Het werd allemaal heel negatief gezien. Toch is Miley Cyrus nu enorm populair in de (roddel)bladen. Misschien niet altijd op een positieve manier, maar het levert wel geld op. Nu zou je kunnen denken dat alleen maar al die ophef was ontstaan omdat het om Miley ging, Miley Cyrus die ooit Hannah Montana was. Maar Miley is niet de enige zangeres die zonder ook maar enige schaamte sexy te zien is in haar videoclips. Zo zag ik vandaag een wel een seksuele clip van Beyoncé. Yes, that's right, Queen B. Op zich vond ik de clip niet héél schokkend, aangezien je tegenwoordig in elke clip wel een beetje naakt ziet. (ik vind het overigens wel jammer, want ik had het niet van Beyoncé verwacht) Maar vooral de songtekst vond ik wat minder. Het ging overduidelijk over seks. En misschien zit er een hele grote betekenis achter het liedje, maar het is al het zoveelste liedje dat over seks gaat. Je kunt je afvragen waarom, maar eigenlijk is het antwoord heel simpel, want ook het voorbeeld van Miley Cyrus toont aan dat het gewoon goed verkoopt. 'Sex sells'.

Wrecking Ball - Miley Cyrus


Beyoncé's nieuwe clip: Partition

Maar ik vind het gewoon zo jammer, want het gaat immers om muziek. Iets wat bedoeld is om naar te luisteren toch? Niet perse om naar te kijken. Ik vind het jammer dat artiesten zich tegenwoordig zo bloot moeten geven om op te vallen. En dat er zoveel muziek is waarbij over niks anders wordt gezongen dan seks of 'sexy vrouwen/mannen'. Natuurlijk zit er ook onwijs veel productie achter, het werkt bijna hetzelfde als bij reclame en advertenties. (hier zou ik dieper op in kunnen gaan, maar ik denk dat ik daar een volgend artikel aan wijd!) En het is allemaal onwijs commercieel, maar dat maakt niet dat ik het minder stom vind.

Natuurlijk is het wel zo dat lang niet alle artiesten naakt gaan in hun videoclips, of dat elk liedje over seks gaat, maar het valt me gewoon dat er wel veel van dat soort liedjes/clips zijn. Gelukkig kan iedereen zelf lekker bepalen naar welke muziek die luistert. En als je wel houdt van het soort muziek dat ik net (toch wel) lichtelijk de grond in heb getrapt, is dat helemaal prima! Wat vinden jullie van de 'muziek van tegenwoordig'?



Bron(nen): Girlscene, wikipedia 

You Might Also Like

0 reacties