Dragen van make-up moet

Ik smeer elke dag trouw een crème op m'n gezicht en elke dag voorzie ik mijn wimpers van een dikke laag mascara en trek ik onder en bove...

Ik smeer elke dag trouw een crème op m'n gezicht en elke dag voorzie ik mijn wimpers van een dikke laag mascara en trek ik onder en boven m'n oog een strak lijntje. Gedurende de dag werk ik om de paar uur (zeg maar gerust om het uur) mijn lippen bij met mijn favoriete lipstick en dat allemaal omdat... Omdat? Waarom draag ik eigenlijk make-up? Vroeg ik mezelf af. Want eigenlijk hoeft het helemaal niet. Maar iedereen doet het. Dat is het, iedereen doet het.




Al van kleins af aan vond ik het een doodnormale en vooral leuke gedachte dat ik als ik 'groot' was, eindelijk make-up mocht dragen. Mijn moeder droeg het, mijn oppasmeisje droeg het, ieder meisje droeg het, dus ik later ook, want dat hoort zo. Dacht ik. Hoort het zo? Het is algemeen bekend dat heel erg veel vrouwen make-up dragen, dus het is wel zo, maar of het zo hoort? Make-up bestaat al zo onwijs lang, en mensen hebben als sinds ze bestaan volgens mij, de drang om zichzelf te voldoen aan de schoonheidsidealen. Het zit gewoon in ons, dat onszelf mooier maken dan we zijn. Maar we zijn toch op de wereld gezet om ons voort te planten? Dan hoort onszelf dicht plamuren met poeders en blushes daar niet bij. Maar is het niet zo dat, om het andere geslacht aan te trekken, voor ons te winnen, we mooier moeten zijn dan onze concurrenten? Een goed voorbeeld zijn films: Altijd wordt niet alleen het goedaardigste, maar ook het mooiste meisje gekozen, altijd krijgt zij de happy ending.

Naast dat ik het idee heb dat meisjes zichzelf gewoon erg graag mooi willen maken met in dit geval make-up, omdat dat gewoon in ons zit, heb ik ook het idee dat we het gebruiken om 'erbij te horen'. Want kijk maar is goed om je heen op school bijvoorbeeld, de meisjes die veel/mooie make-up dragen horen bij een andere groep dan meisjes die geen make-up dragen en er niks van willen afweten. En daar is helemaal niks mis mee, maar het is wel zo. Ik kan mezelf hierbij als goed voorbeeld gebruiken, want toen ik in de tweede klas begon met het dragen van foundation, voelde ik me heel gek gezegd 'anders' dan wanneer ik dat niet deed. Ik voelde me echt een 'meisje-meisje' en heel volwassen omdat ik ''al'' foundation droeg. En ik voelde me ook een deel van het type meisje dat elke ochtend een kilo make-up op d'r gezicht smeert en heel de dag door arrogant kijkt, al ben ik helemaal geen arrogant type. Nu draag ik weinig tot geen foundation en ik moet zeggen dat ik me net zo meisjesachtig voel en zelfs nog volwassener, maar die redenering van mij sloeg natuurlijk nergens op.


Ergens heb ik ook het idee dat een meisje tegenwoordig bijna wordt ''gedwongen'' om make-up te dragen. Als je naar reclames kijkt en ook om je heen zie je dat je overal wordt doodgegooid met de gedachte dat 'make-up echt must-have is en dat het je zoveel malen mooier maakt.' Natuurlijk is het zo dat je zelf prima kan beslissen of je make-up wilt dragen en hoeveel je daar van draagt, maar het is wel gewoon zo dat je als geen make-up dragend meisje als snel in het hokje wordt geplaatst van jongensachtig, niet verzorgend, vreemd of in het extreemste geval lesbie of iets in die richting. Hetzelfde is trouwens ook zo met meisjes die veel make-up dragen hoor, die worden als snel 'barbie' of nep genoemd.

Ik ben gaan nadenken over dit onderwerp omdat het me opviel dat, over het algemeen, meisjes zichzelf lelijk vinden als ze geen make-up dragen. Ik ben ook zo, ik Skype ook niet met iemand als ik geen make-up op heb, en ook ga ik liever niet naar buiten zonder op z'n minst een likje mascara op m'n wimpers. Het is eigenlijk belachelijk dat meisjes zichzelf lelijk vinden en eigenlijk is make-up helemaal niet nodig. (maar dan krijg je weer het verhaaltje uit alinea twee...) Leuk is make-up zeker wel en ik hoop dat dat ook de reden is van de meeste meisjes om het te gebruiken. Het is gewoon leuk om jezelf mooi te maken. Leuk voor jezelf en niet perse voor de ander. Waarom gebruik jij make-up?



Afbeeldingen: Tumblr

You Might Also Like

4 reacties

  1. Wat een leuk artikel, heb je ook heel goed geschreven! Tja, waarom draag ik make-up. Ook een beetje 'omdat het hoort'. Het is normaal. Iedereen doet het en ik voel me ook een beetje kaal zonder. Een beetje crème, mascara en wenkbrauwfiller en ik voel me gewoon zekerder over mezelf. Anders die ik er zo moe uit, denk ik dan. Maar het zou eigenlijk het hele leven wel makkelijker maken als make-up dragen niet zo'n must was, maar ja het is nu eenmaal zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed beschreven zeg! Goed om hier eens bij stil te staan :)
    Ik voel me verzorgder als ik make-up op heb, denk ook dat dat voor mij nu de belangrijkste reden is om (bijna) elke dag make-up te dragen, het is gewoon onderdeel geworden van m'n dagelijkse routine. De make-up die ik gebruik is; bruine eyeliner, mascara en wenkbrauwpoeder.
    Ik heb ook weleens 'n paar weken helemaal géén make-up gedragen, en toen vond ik het juist raar staan toen ik wel weer make-up op had (wat toen nog alleen bestond uit wat eyeliner en mascara) haha :p

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik draag eigenlijk nooit make-up, omdat ik het niet nodig vind, bij mezelf vind ik het heel nep staan. Maar de laatste tijd draag ik soms wel een beetje mascara, maar mijn wimpers vallen van zichzelf al best op, omdat ze donker zijn. Ik voel me juist onzekerder met make-up op, omdat ik er ineens heel anders uit zie. Sommige vriendinnen vragen wel eens waarom ik het niet draag, mijn antwoord is dan: 'Ik vind het niet nodig, wees blij met jezelf.' Ik vind mezelf ook niet altijd even leuk, maar ik ben ook niet zo dat ik mezelf superstom vind. xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een aantal jaren geleden droeg ik ook meer make-up als nu, en wou ik echt de deur niet uit zonder. Nu vind ik het niet erg meer als ik een keertje zonder make-up de deur uit ga en voel ik me daar ook prima mee. Maar het is wel heel leuk om jezelf lekker op te tutten, voor bijvoorbeeld een feestje!

    BeantwoordenVerwijderen